onsdag 18 juni 2014

Sidvändare trots allt

Trots att man redan vet hur det slutar i den här historien så är det en helt fantastisk bok som man inte kan lägga undan hur som helst. Jag läste ut den på några få dagar bara, så bra skriven är den enligt mig. Jag drogs med utan förbehåll till 1700-talet, Margareta Beckman har med Axel von Fersen & drottning Marie-Antoinette verkligen lyckats göra en otroligt spännande och bra bok.
Det ska också nämnas att författaren har fått tillgång till dokument som inte tidigare varit i ljuset, och på sätt har kunnat skapa delvis en ny bild av denna kärlekshistoria. Bara ett enda minus kan jag komma på. Kapitlet om regementet Royal Suedois historia, som von Fersen hade befäl över, kunde jag ha varit utan.
Det var alltför korvstoppningsaktigt och mycket rabblande med årtal som jag bara skummade igenom. I alla fall så kan jag verkligen rekommendera denna bok om man gillar 1700-tal och omöjlig kärlek eller om du bara är en gnutta nyfiken så kommer du säkert bli slukad ändå.
Boken hos Bokus
Hos Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar