lördag 16 maj 2015

Cooks resor


Okej, denna bok läste jag ut för ett tag sedan, har låtit bloggen leda i träda ett tag bara på grund av olika orsaker. Hur som helst, en mycket bra bok. Captain Cook-Obsession and betrayal in the new world av Vanessa Collingridge. Det hela började med att jag såg en dokumentär för mer än ett år sedan på någon SVT kanal, tror det var kunskapskanalen. Det var en härlig rödhårig kvinna som guidade tittarna genom James Cooks resor och liv. Det hela varvades med filmiska sekvenser med skådisar i autentiska 1700-tals klädet och miljöer osv.
Har alltid haft ett visst intresse för upptäcktsresande, men just denna dokumentär gjorde att jag blev än mer intresserad av ämnet. Så när sluttexterna rullade i det sista avsnittet lyckades jag snappa upp en titel på en bok och namnet på författaren som låg till grund för dokumentären.
Det visade sig att det var den rödhåriga kvinnan som var författaren för övrigt. Jag letade frenetiskt, hittade den inte på någon svensk bokhandels hemsida, men på Ebay fann jag den. Och ja den är så klart på engelska, men det gick utmärkt att läsa. Fantastisk bok, som i princip går igenom hela Cooks liv, en ganska stor del ägnas åt hans barndom vilket jag kan tycka är extra intressant. När man får veta grunden till hela en människas vidare utveckling, och varför det blev som det blev och så.
Parallellt med huvudstoryn löper en annan historia, nämligen den om författarens eget förhållande till Cook. Hon hade en släkting på 1800-talet som även han intresserade sig för Cooks resor och om han verkligen var den som upptäckte Australien (vilket det inte var). Hur som helst så skriver författaren även en del om denna gamla släkting, vilket i och för sig inte är ointressant, men det blir lite hackigt mellan kapitlen på det viset.
Kan verkligen rekommendera denna bok. Den är väldigt levande skriven och hon engagerar verkligen. Jag skulle vilja åka till Stilla havet själv efter att ha läst den och besöka alla platser. Och framför allt skulle det ju ha varit hur coolt som helst att leva på den tiden och åka med :)
Letade och fann att boken numera finns på både Adlibris och Bokus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar