torsdag 19 september 2013

En bok för dig som vill veta mer

Är man trött på det man läser om forntiden i skolböcker eller andra liknande böcker, eller helt enkelt vill veta och fördjupa sin kunskap om den perioden så kan jag absolut rekommendera Försvunnen värld av Maja Hagerman. Det är en redogörelse för vad arkeologerna grävde fram innan den nya E4:an mellan Uppsala och Tierp byggdes. "Den största arkeologiska utgrävningen någonsin i Sverige" Står det på omslaget, och ja skildringen är rätt omfattande den också, cirka 400 sidor ändå från stenålder till vikingatid. Varje kapitel ägnas åt en speciell utgrävningsplats och längst bak finns en numrerad karta över dessa.
Jag vet inte vad det är med mig men jag tycker att den första delen om stenåldern är klart intressantast och mest spännande sedan tappar jag intresset till viss del. Kanske för att det är väl mycket luddiga antagningar för min smak, jag skulle vilja ha mer klara besked. Det tillhör väl i och för sig arkeologin att det är mycket gissningar osv, kvalificerade sådan visserligen, men det är ändå en ganska stor skillnad mellan denna bok och den jag recenserat här nedanför, Bronsåldersmordet, där det är väldigt skarpa antagningar och mycket "Så här var det.Punkt.
Men det är en väldigt läsvärd bok trots allt och framför allt måste jag lägga till det jag tycker är viktigt för läsupplevelsen, det är en snygg bok. Många fina bilder, snygg layout och skönt glättigt papper inte minst. Går att få tag på här- Adlibris eller här- Bokus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar