söndag 15 september 2013

Sommarens lästa böcker

Okej, dags att köra igång denna blogg jag så länge har funderat på att göra. Tänkte börja med att tipsa om Lars Widdings så kallade Karolinersvit. Det är fyra böcker i en serie, utgavs första gången på 70-talet. Så det är dags att någon för ut dessa böcker i ljuset igen.
Jag började läsa den första boken i juni någon gång och har nu kommit till den tredje boken och grämer mig lite över att det bara är en kvar snart. Men denne man har ju skrivit ett flertal andra historiska romaner också som jag kan tugga i mig vid tillfälle. I alla fall, böckerna utspelar sig under det stora nordiska kriget med Karl XII i spetsen.
Men det är inte honom man får följa mest detaljerat även om han förekommer så smått. Det är istället officerare, soldater, deras fruar och anhöriga hemma, med flera man får följa. Några dör, några hamnar i fångenskap, en del blir änkor och några klarar sig bättre. Det är ett rikt persongalleri och handlingen utspelar sig på många olika platser både i Sverige och Ryssland, och andra länder.
 Helt fantastiska böcker som innehåller allt, action, humor och en gnutta romantik. Ganska lättläst, inte så mycket tunga och tråkiga geografiska beskrivningar eller andra långa beskrivningar utan mer dialog vilket gör att jag inte tappar suget.
Den första boken heter En tid för hjältar, den andra: En tid för vreden och så den tredje jag nu har börjat på: De fyra ryttarnas tid. Den fjärde kommer jag att återkomma till. 
Kan med fördel hittas på Bokbörsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar