måndag 16 september 2013

Oväntat intressant

Visst är det fantastiskt när man lågt ställda förväntningar på en bok och dessa förväntningar inte alls upplevs. För en tid sedan läste jag Bronsåldersmordet av Jonathan Lindström, och det var just en sådan bok. Hade gått länge i olika bokshoppar och sett den på hyllan och tänkt att den kanske man skulle skaffa. Men bronsåldern är inte mitt allra största intresse dessutom är den väldigt tjock, runt 500 sidor, vilket jag ryggade tillbaka av. Men så en dag i en bokhandeln slog jag till, tänkte att det kan inte skada att ha den i bokhyllan åtminstone. Började läsa den några dagar efteråt, och vilken bok jag hade hittat. 
Den var inte alls torr och tråkig som jag hade trott. Jonathan skriver oerhört engagerat och kunnigt om detta skelett som hittades i Granhammar på 50-talet men blev sedan bortglömt ett tag. Aldrig hade jag trott att det går att få ut så mycket fakta om en man på bronsåldern (och nästan hela bronsåldern för övrigt), genom olika slags analyser av skelettet, läget det hittades på, sakerna han hade med och så vidare och så vidare. 
Det är lite som en mordutredning av ett gammalt fall och väldigt lärorikt. Då och då väver författaren även in små vardagssaker som att han lämnar barn på dagis eller åker tunnebana och där igenom får nya uppslag och ideer till sin forskning. Det gör texten ännu trevligare och personligare. Och jag har faktiskt blivit lite mer intresserad av bronsåldern och arkeologi sedan jag läste boken. 
Den finns att köpa till exempel här: Adlibris
Eller här: Bokus
Tillfälligt slut på båda tydligen...men kanske kommer igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar