söndag 29 september 2013

Vardagshistoria

Fjärran från berättelser om kungar, adel och slag är boken Så levde vi av Jane Fredlund. En av de mest intressanta böcker jag har läst, för det behöver inte alls vara storslaget för att vara intressant. Det här är en down to earth skildring av hur vanligt folk levde mellan 1700-tal till 1950-tal. Hur man bodde i staden och på landet, vad man åt, hur man möblerade, hur traditionerna såg ut, vad man firade och så vidare. 
Kort sagt vardagshistoria, intressant för alla historieintresserade att läsa och även andra som vill veta mer om det vanliga livet förr.Släktforskare icke undantagna förstås, visserligen allmänt skriven men detta är en ypperlig bok för dem, för att kanske kunna förstå deras döda släktingar livsbetingelser bättre. 
En lättläst bok, med många bilder. Rekommenderas varmt, ibland är de enkla berättelserna de mest intressanta helt enkelt. 

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset, den boken kommer jag att läsa. Det är extra intressant för mig eftersom jag håller på med att skriva en lokalhistoria där jag bl.a. försöker fånga vardagslivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det låter spännande! Något som kommer ut på bok kanske, eller är det hobbyprojekt?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera